Tuesday, October 10, 2006

Den engelska kulturen.

Hej där hemma, nu kommer en liten redogörelse för hur det fungerar i
england. Men först en liten tillbakablick:

Vi seglade in i portsmout i på söndagen i strålande sol och varmt väder, vi
hade sedvanligt vakt den första hamndagen vilket var väldigt bra då vi slapp
göra så mycket. Aja vi gjorde inte mycket på kvällen heller mycket damp med
befälen som var väldigt roligt. Hade sedan landgångsvakt mellan 01 och 03.
det var väldigt spännande då det stora tornet spinnakertornet byter
fasadbelysning typ varje kvart, det är sådana saker som gör det så spännande
att sitta uppe mitt i natten och dricka te och äta nudlar.

Måndag: Vi skall göra en utflykt, till ett slott som heter beaulieu (inte
säker på stavningen) aja vi tar bussen dit, stannar och fikar på något som
skulle platsa på listan: världens tråligaste rastplatser. Väl där går vi in
på området som är helt sjukt, det är typ ett bilmuseum, slott, james bond
hus, PS2 hus och ett litet tåg som tar en runt på området. Allt kändes
ganska knäppt. Och som en styrman sade: det finns bara ett bra ord att
sammanfatta allt detta med och det är VARFÖR? Vi tillbringade iaf. Typ 4
timmar där innan vi åkte tillbaka till gunilla.
Hemma gick jag snabbt och duschade eftersom att jag hade min andra del av
lusebkämpningsmedlet i håret. Efter det var det dags för att gå igen.
Torbjörn, min snälla norska rumskamrat och jag skulle nämligen bo hos en
engelsk familj över natten.
Det kom en kvinna och hämtade oss vid båten, hon hette Philippa men vi
skulle kalla henne phip. Sedan gick vi med henne till hennes jobb,
portsmouth gramar school, hon var head-teacher där. Efter att hon hade
hämtat upp sina grejer gick vi till hennes hus. Där visade hon oss runt och
visade oss våra rum. Sedan satte hon oss vid TV. De hade sky-teli vilket
betyder satelit tv med typ 1000 kanaler, vi han kolla igenom 973 innan det
var dags för middag, vi fick kyckling med potatis och grönsaker och sås, det
smakade bra. Vi satt och tjötade med dom om allt möjligt tills vi alla var
trötta och så. Familjen hade saker de var tvungna att göra så för att inte
vara ivägen satte vi oss vid TV:n och tittade på höjdpunkterna från
holland-bulgarien. Efter det kom höjdpunkterna från sverige-spanien. Efter
det gick jag och lade mig.

Lite kort om den engelska kulturen som jag såg den:
- De var väldigt artiga och snälla, bjöd på te och liknande.
- De hade heltäckningsmatta i hela huset
- De talade om de stora världsproblemen och världsläget vid middagen
- De jobbade och stressade oerhört mycket
- De tog alla skolan på väldigt stort alvar. (På Phips skola började man när
man var 4 år. Sedan var all undervisning efter de gjord så att eleverna
skulle skriva så bra som möjligt på deras sistaårs prov så de skulle komma
in på ett bra universitet. Allt går ut på att komma in på ett bra
universitet).

Kommer inte på mycket mer nu, skall iväg och se på the royal navy boats
museum här i portsmout. Så måste skynda mig,

Fair enought, PEACE.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home