Thursday, October 12, 2006

Portsmouth

Hej hej, nu kommer en liten hälsning från södra England:

Jag skrev om när jag och min norska vän besökte och sov över i en Engelsk
familj förra gången va? Jag tror det så därför fortsätter jag att berätta
efter det.

Vi gick efter det till den delen av hamnen som marinen använder för att ha
sina gamla fartyg. Det var också ett museum, dit gick vi först. Det handlade
om det sjunkna och bärgade skeppet Mary Rose som sjönk utanför portsmouth
typ någon gång vid 1550-talet om jag minns rätt, det var iaf ett museum om
detta. Jag som efter 12 minuter på detta museum redan tröttnat började
istället prata om det som om det var Wasa, som sjönk utanför Stockholm på
sin jungfrufärd någon gång under historiens gång. Mary Rose sjönk inte på
sin jungfrufärd utan efter typ 40 års tjänsterjöring som marinens
flaggskepp. Iaf, det var ett ganska trevligt besök på museet.

Efter det gick vi och kollade på skeppet Victory som var det skeppet som
kapten Nelson slogs med under slaget vid Trafalgar. Så det var en väldigt
historisk båt. Det var faktiskt riktigt häftigt att se hur de hade det när
de var ute. Ett rekommenderat besök av mig!

Efter detta tog vi tag i våra liv och åt lunch, efter det så tog vi oss
samman och gick ut till det lilla köpcentret som egentligen inte är så litet
och bara innehåller ”factory shop’s” vilket innebär att allt är billigare.
Det var jag benis annefrid och caroline som gick och det gick bra, jag köpte
en skjorta och 2 pikéer på Ralph Lauren, och en t skirt på GAP. Det var
lyckat. Hittade även saker som jag inte köpte men som kanske kommer hem till
Papa idag, hehe. Vi tog ett break i shoppandet och gick och besökte den
sista stora segelbåten si marinens dockor. Den hette Warrior och var helt
sjukt stor, den var säkert 200 meter lång och riktigt häftig den med. Bara
att det var 2 stora ångmaskiner som drev den var bara så coolt.

På kvällen hade vi kampsportssession, det var riktigt roligt, jag började
med att boxas mot fina, det var riktigt roligt, sedan var det brottning,
allt detta skedde på däck. Måste säga att både jag och benis lätt piskade
caroline i brottningen och det var ruggi kul.



Igår hade vi en helt späckad dag, direkt efter uppställning gick vi och
besökte ”Portsmout Grammar School” det var riktigt roligt. Vi var med olika
elever på lektioner och så och det var kul att se hur den engelska skolan
fungerade. Efter Lunchen som vi åt i deras otroligt högljudda matsal åkte vi
iväg och såg skolans rugby lag spela match mot en annan skola. Man kan
konstatera att rugby är en manlig sport och att det såg riktigt roligt ut.

När vi kom tillbaka efter detta var klockan typ 4 då var det en halvtimma
kvar tills vi skulle ut och segla med våra engelska värdfamiljer. (vi skulle
alltså ta gunilla och segla lite med henne utanför hamnen) Vi i styrbord
hade vakt så vi var ruggigt glada att detta skulle ske. När vi lämnat kaj
vid sädär 20 i tog det ungefär 6 minuter innan vi vände, alvarliga problem
med maskin vad det som blev diagnosen och det blev ganska kritiskt,
speciellt vid tilläggningen. Men allt fixade sig och vi kom till kaj bra. På
kvällen hade vi i styrbordsvakten: Sista vakten med 8-12 mys, vi åt
chokladpudding och popcorn på poopen och hade det allmänt mysigt med oss och
våra befäl.



Detta var nog allt för nu. För prenumeration: kontakta anton på
elev45@ship.gunilla.nu



Fair enought, peace for now.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home