Tuesday, November 21, 2006

Hej där hemma, ett tag sedan sist.

Har varit i frankrike och dampat runt, var på vingård, bilutflykt osv…



Men nu är vi sedan 2-3 dagar ute på havet igen, på väg hemåt, inte
geografiskt eftersom att vi styr sydväst, men i sinnet.

Vi kommer ju hem i denna veckan faktiskt, på söndag. Aja, det är lite
stressigt på båten med massor att göra så jag har egentligen inte tid att
skriva något, men nu är det så att jag skrev blogg för idag och då tänkte
jag att jag kunde lägga upp den så att ni inte trodde vi dött..

(vet inte hur man stavar till den goda gula såsen men hoppas ni förstår)

201106



Eftersom att vår resa nästan är slut och det börjar kännas lite sorgligt
känner jag att jag vill ta vara på dagen, därför gick jag upp klockan 03.40
och utan att äta frukost ställde jag mig frälsarkrans. Efter att jag gått av
mina poster gick jag ned till stora mässen där en del av vakten samlats för
att städa, jag anslöt till den glada skaran och efter ungefär en halvtimma
var det dags för fika. Det var lite försenat men det gjorde inte så mycket,
eftersom att det var kärleksmums, de var verkligen jättegoda men efter 2
bitar var magen helt i sockerchock. Vakten orkade inte äta upp allt på en
gång så vi lade ned dem i en bigpack burk i kylen. (egentligen får man inte
göra ”sötfika” när som helst, man får inte heller använda ägg, men det är ju
en hemlighet det här och ingen kommer ju ändå få veta)



Efter vakten var vi alla pigga och glada, så vi hade ett litet
dans/morgongympa party i stora mässen. Det var riktigt jobbigt, och vi alla
blev riktigt svettiga. Efter det var det dags för plugg, det är: om ingen
tidigare skrivit det fartygsbefälsprov när vi kommer fram till Gibraltar,
det är ju inte långt kvar och alla känner nog att de kommer att bli lite
tight. Vi pluggade ute i solen till ungefär 11 då jag lade mig för att få
min sjätte timma sömn för dygnet.



12 var det en underbart god pastasås till pastan till lunch, och 10 minuter
senare var det fartygsbefälslektion, det var fri repetition, efter det var
det samhäll/svenska projekt tid, denna också fri att förfoga över som man
ville, vi skrev klart sammanfattningen över Séte och satte oss sedan för att
plugga engelska som senare övergick till fartygsbefäl. Klockan 4 gick vi på
vakt igen, denna gång med solsken och bleeg. Detta gjorde att vi under de
första timmarna inte gjorde mer än kanske 1 knop eller skall vi säga drev 1
knop.



Middagen bestod av pommes frites kycklingfilé och beianäe sås, nästan resans
godaste mål. Efter det var man så mätta att man inte visste vad man skulle
ta sig till, men det visste vaktledaren: Röjlar, brammar, yttre klyvare och
mesan seglen skulle bärgas och beslås. Detta tog oss resten av vakten, och
när vi gick av kände vi oss riktigt slitna. Men det är nog inte bara våran
vakt, det är många som är krasliga och alla känns inte riktigt hundra, det
märks att vi har varit ute länge och att det snart är över.



Nu skall jag sova för jag är dödstrött, sedan är det vakt igen, det blir
kul!



Anton Svensson, babord



Så här seriös är jag… måste faktiskt sova..



Peace out wihggas!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home